In Opmeer slaagt de politie er niet in om bij spoedincidenten binnen een kwartier ter plaatse te zijn, ondanks het streven om dit in meer dan 90 procent van de gevallen te behalen. Uit recente gegevens blijkt dat slechts 66,7 procent van de spoedmeldingen binnen het beoogde tijdsbestek wordt beantwoord.
Sinds 2021 is het aantal gemelde incidenten in Opmeer met 8 procent gestegen, terwijl het percentage meldingen waarbij de politie binnen 15 minuten arriveert is afgenomen. In 2021 was de politie nog in 74 procent van de spoedmeldingen op tijd, maar in 2024 daalde dit naar 66,7 procent.
Politiewoordvoerder David Howes Smith benadrukt dat de reactietijd mede afhankelijk is van het type melding. Bij situaties waar alleen politie-interventie vereist is, reageren zij sneller dan bij gecombineerde hulpdienstenoproepen. Zo duurt het in complexere gevallen mogelijk langer vanwege bijkomende medische procedures.
In vergelijking met gemeenten die op Opmeer lijken, waar gemiddeld 691 meldingen per jaar plaatsvinden, is de gemiddelde reactietijd 11 minuten en 35 seconden. Factoren zoals bevolkingsdichtheid en geografische kenmerken spelen ook een rol bij de snelheid van politie-interventie.
De reactietijd van de politie in Opmeer blijft een aandachtspunt, gezien de consequenties van vertraagde hulpverlening bij spoedeisende situaties.